O xoves día 10 ás catro da tarde terá lugar, dentro do ciclo POEMATIZA, a intervención de Claudio Rodríguez-Fer e o debate consecuente. Aula A4A da Facultade de Filoloxía e Tradución da Universidade de Vigo.
Os textos sobre os que se centrará o debate son os seguintes:
Claudio Rodríguez Fer
POÉTICA POÉTICA
Ética poética
“En
todas partes e en todas as cousas vou ata o final. Toda a miña vida sobrepasa
os límites convencionais”, escribiu Dostoievski cifrando unha divisa
existencial coa que sempre concordei na vida e na poesía.
*
O tempo de miseria da célebre
interrogación de Hölderlin “e para que poetas en tempo menesteroso?”, que
equivale ao “tempo de sombra” de Brecht, anticipa a reflexión de Adorno segundo
a cal escribir poesía despois de masacres como Auschwitz devén un acto de
barbarie. Mais neste sentido, concordando con Valente, creo que precisamente
despois dos holocaustos sería un acto de barbarie renunciar á poesía.
*
Tolstoi
aseguraba que “intentar acabar coa violencia pola violencia é como pretender
apagar lume con lume”. Por iso aconsellou: “Queredes suprimir o mal. Pero isto
é imposible. Para que non exista o mal, non o fagades!”. Cómpre, pois, non
apagar lume con lume, senón prender poesía con poesía.
*
Exemplarmente,
Coleridge sentenciou na súa Biographia
Literaria: “Non perseguir nunca a literatura como negocio”. En tempos de
precariedade, Valente anotou a cita interpretándoa en función da súa propia
situación, confortado polo “consolo e seguridade” que aquela divisa lle
proporcionaba. Pero a verdadeira poesía é esencialmente irredutible ao negocio.
*
“Aquilo que che
censuren, cultívao, porque iso es ti”, asegurou lucidamente Cernuda. Polo
mesmo, o que queira que sexas ti será sempre censurado por alguén ou non serás
ti.
Estética poética
Compartido
con Borges: “Sempre que folleei libros de estética, tiven a incómoda sensación
de estar lendo obras de astrónomos que xamais mirasen ás estrelas. Quero dicir
que os seus autores escribían sobre poesía coma se fose un deber, e non o que é
en realidade: unha paixón e un pracer”.
*
Juan Ramón
Jiménez falou de naturalidade non perfecta en poesía e Robert Capa definiu a
súa fotografía en acción como lixeiramente desenfocada. Como no conto “O
retrato oval”, de Poe, onde o pintor vai facendo esmorecer a amada mentres a
retrata, a metódica pretensión da perfección pecha as portas da arte e mata a
vida.
*
“Eu non sei o que
busco eternamente”, confesou Rosalía de Castro. En efecto, quen crea non debe
saber de antemán o que busca, senón que debe ser a primeira persoa sorprendida
co achado para que a súa obra posúa verdadeiro sentido e auténtico coñecemento.
E Picasso aínda foi máis alá no estado de disposición para a súa
experimentación permanente cando dixo: “Eu non busco, atopo”.
*
Octavio
Paz postulou: “As verdadeiras ideas dun poema non
son as que se lle ocorren ao poeta antes de escribir o poema senón as que
despois, con ou sen a súa vontade, se desprenden naturalmente da obra”. Por iso
os poemas son, como di o título do seu ensaio sobre o tema, “signos en
rotación”, cuxa significación final vén dada pola linguaxe epocal e polo
colectivo lector: “o poema é un conxunto de signos que buscan un significado”.
Trátase pois de ambiguas e plurisignificativas propostas que se constitúen en Obra aberta, como titulou Umberto Eco o seu
tratado sobre as polisémicas e polifónicas “obras en movemento” que esixen a
participación do público.
*
“Non
hai normas. Todos os homes son excepción a unha regra que non existe”, escribiu
Pessoa. En consecuencia, o mesmo ocorre cos poemas.
Política
poética
Dinnos
que coa nosa actitude xamais alcanzaremos o poder. Nós aspiramos á felicidade
persoal é á liberación colectiva e temos a perfecta seguridade de que ningunha
das dúas cousas pode alcanzarse a través do poder, senón, precisamente, á marxe
do poder e contra todo poder. A poesía alcanzarase a través da poesía ou non se
alcanzará.
*
Platón quería
expulsar os poetas da súa República ideal por consideralos un perigo, mais
Aristóteles dicía que había que crer nas utopías porque a realidade é incrible.
E as utopías, como a poesía, non son máis que realidades prematuras.
*
En poesía, o premio é sempre peor
que o castigo. Por iso Satie
criticou que Ravel rexeitase a Lexión de Honor cando toda a súa música a
aceptaba: “Non é suficiente rexeitar a Lexión de Honor, o que cómpre é non
merecela”.
*
“A
prisión: un cuartel un tanto estrito, unha escola sen indulxencia, un taller
sombrío; pero, no fondo, nada cualitativamente diferente”, afirma Foucault en Vixiar e castigar. E tampouco é nada
cualitativamente diferente fabricar historias, memorias ou obras supostamente
creativas para nelas pechar, vixiar e castigar as ideas e as persoas libres.
*
Cando
Gandhi sinalou que “non hai camiños para a paz”, pois “a paz é o camiño”,
estaba sinalando moitos camiños, entre eles a poesía, pois non hai camiños para
a poesía: a poesía é o camiño.
“Para teorizar
requírese unha inmensa inxenuidade; para non teorizar fai falta una inmensa
honestidade”, escribiu Eliot, pero o petimetre petulante e o pontificador
integrista sempre o comprenden demasiado tarde.
*
“Facer
crítica de libros malos non é só unha perda de tempo, senón tamén un perigo
para o carácter”, deixou dito W. H. Auden con poética sabedoría. Claro que
Woody Allen inverteu lucidamente a proposición lembrando un crítico a quen todo
lle parecía malo ata que conseguiu o amor dunha muller espléndida, momento
xusto dende o cal todo comezou a parecerlle bo.
*
Paradoxalmente,
Octavio Paz salientou que non é “inexacto chamar á tradición moderna: tradición
da ruptura”, porque a súa perseveranza crítica na continuidade da ruptura supón
tamén unha tradición, na que poden ensarillarse autores de moi diversos
momentos. De feito, tanto Eliot como Borges sinalaron, tamén paradoxalmente,
que da mesma maneira que obras pasadas inflúen nas presentes e nas futuras,
estas poden igualmente influenciar a aquelas, posto que modifican a visión que
se tiña das mesmas. En efecto, algúns escritores crean dalgún xeito os seus
propios precursores e algúns movementos as súas propias tradicións, máis alá da
estrita lóxica cronolóxica. Por iso cómpre falar de constelacións e non de
xeracións.
*
Valente tiña o concepto de xeración “por inutilizable”
debido á súa mecánica carencia de rigor e interese, pois sempre se trata da
construción interesada dun “turbio negocio” caracterizado pola súa ”neta
falsidade”. De aquí que toda xeración teña “máis existencia antolóxica que
ontolóxica” e que todo “grupo” de autopromoción sexa unha simple “grupa” para plataformarse: “Pero nin a
noción de xeración nin a de grupo servirían realmente para apresar, dende un
punto de vista crítico, a obra do escritor individual. Só cando a matriz do
grupo se desgasta e o escritor se desprende dela empeza este a existir”.
*
Parece incrible que aínda haxa quen reduza a creación
poética a etiquetas derivadas da acomodaticia simplificación xeracional ou da
falsaria frivolidade da publicidade dos grupos literarios, como tantas veces
ten denunciado Gamoneda a propósito deste tipo de “operación de marketing”. Ademais, que interese pode
ter buscar e salientar o coincidente e carente de novidade nunha obra en lugar
do único e provisto de orixinalidade da mesma? Porque o que se busca se atopa,
e, obviamente, sería tan doado encontrar igual ou maior número de coincidencias
entre autores de idades e lugares moi distantes que entre autores dunha mesma
idade e lugar.
Erótica
poética
“Nada é real senón o escribo”,
confesou Virginia Woolf, acaso reafirmando a función cognoscitiva e gozosa da
escritura, porque, polo menos para min, pracer e coñecer son sempre o mesmo.
Como explicou Breton: “O imaxinario non existe. Todo é real”.
*
Porque
precisamente é o desexado quen esperta o desexo,
postulou Lévinas que “nada se alonga máis do eros que a posesión”.
E pola mesma dinámica na que, tras a emerxencia do Outro, o suxeito desexante
xa non é o mesmo unha vez alcanzado o obxecto desexado, pode dicirse que nada
se alonga máis da poesía que o poder.
*
Cernuda escribiu ou escribiuse que
“nada podes percibir, querer nin entender se non entra en ti primeiro polo
sexo, de aí ao corazón e logo á mente. Por iso a túa experiencia, o teu acorde
místico, comeza como unha prefiguración sexual”. E Juan Goytisolo mostrou e
demostrou “a alquimia que converte o amor a un corpo –un modelo físico e cultural
de corpo- nunha forma voraz de coñecemento capaz de transformar ao amante en
lingüista, investigador, erudito ou poeta; de facerlle pasar do individual ao
colectivo e abrirlle os ollos ás traxedias e inxustizas da historia; de
impulsalo a militar nas filas do anticolonialismo e penetrar na lingua,
literatura e pensamento que o corpo amado convoca”. Para min, dende logo, non
pode haber creación integral sen prefiguración erótica e sen pulsión sexual.
*
O enigmático Magritte deixou dito:
“Non hai dúbida de que un sentimento puro e vigoroso, chamado erotismo,
salvoume de caer na busca tradicional dunha perfección formal”. En efecto,
soamente o erotismo, nas súas variadas encarnacións, pode superar as retóricas
e provocar a autenticidade e o avance artístico “sen a intervención reguladora
da razón, á marxe de toda preocupación estética ou moral”, como prescribe o
consabido manifesto surrealista de Breton.
*
Miguel Hernández, nun arrebato de
sinceridade lírica que sempre compartín, asegurou que sentía dor “nos collóns
da alma”, acaso porque con eles escribía, efectivamente, o cabreiro miliciano,
con independencia de que os que carecemos da súa formación relixiosa non
creamos na alma nin sequera nun sentido figurado. Quen non escribe con todo o
corpo, escribe dende a extirpación.
*
“Que outros
presuman das páxinas que escribiron; / a min comprácenme as que lin”, poetizou
con intelixente humildade Jorge Luis Borges. Que outros presuman das páxinas
que escribiron ou mesmo que leron, podería dicir tamén eu: a min só me
compracen as persoas, os lugares e os momentos que mas inspiraron.
CATRO
POEMAS POÉTICA
POESÍA
Non escribo con
máis tinta
que a traza do
teu fluxo.
Pero vou cara ao
teu corpo
e a vida non se
escribe.
(Claudio Rodríguez Fer, A unha muller descoñecida (Ferrol, Sociedade Valle-Inclán,
Colección Esquio, 1997), recollido en Amores
e clamores (Poesía reunida) (Santiago de Compostela, Ediciós do Castro,
2011).
POESÍA É ACCIÓN
...que lo
primero es ser hombre,
y lo
segundo, poeta.
Atahualpa
Yupanqui
A poesía nunca
está nas palabras.
A poesía non está
nestas palabras,
senón nos actos
que conlevan.
Por iso este
poema é un acto radical
ou non é nada.
A poesía é dicir,
escuetamente,
que a poesía
nunca está nas palabras,
senón no que se
fai cando se escribe,
senón no que ti
fagas cando a leas.
Non existe a
poesía,
senón probas de
poesía.
A poesía é acción
ou non é nada.
(Claudio Rodríguez Fer, A loita continúa (Vigo, Edicións Xerais de Galicia, 2004),
recollido en Amores e clamores (Poesía
reunida) (Santiago de Compostela, Ediciós do Castro, 2011).
O
MERGULLADOR
Mergullarse ígneo
nos cráteres líquidos.
Mergullarse no azul
para nadar no ar.
Inspirar para inspirarse,
respirar sen regresar.
Salto constante
e inmersión sen fin.
Voar e voar mergullado
no vórtice das vulvas.
Nunca nostalxia das aletas,
senón ansia das alas.
(Paestum)
A
BOMBA CON PÉTALOS DE ROSA
Déixame docemente desviolarte,
reparar a túa rosa maltratada
cunha chuvia de bicos
ou de nada.
Quixérate vestir de desvestidos,
quixérate calzar de desandalias,
herba ou brisa por toda indumentaria,
e así amorosamente deslinguarte,
desocupar o idioma da intenrura
e desdicir
dicindo
a verba núa.
Desexo desferirte e infrustrarte,
proclamar o amor a mar aberta
porque ti me ensinaches tristemente
que tamén pode nevar en primavera.
Desorballando bálsamo en ti dentro
ser nube quixera na túa boca
e así desactivar a húmida bomba
que ocultas con pétalos de rosa.
Eu
teño o corazón conectado a unha bomba
e daría a poesía por que estoupase en rosa.
(Claudio Rodríguez Fer, Unha tempada no paraíso (Noia, Toxosoutos, 2010, introdución de
Olga Novo), recollido en Amores e
clamores (Poesía reunida) (Santiago de Compostela, Ediciós do Castro,
2011).
Sem comentários:
Enviar um comentário